Program: Blok „Przyroda” dla klas IV-VI szkoły podstawowej M.Kłyś, E.Sulejczak, Nowa Era DKW-4014-165/99
Hasło programu: Przyroda i jej elementy. Strony świata. Cele: Poziom wiadomości: Uczeń zna kierunki główne i pośrednie oraz ich oznaczenia międzynarodowe. Uczeń rozumie pojęcie widnokręgu oraz zasadę działania igły magnetycznej. Poziom umiejętności: Uczeń potrafi: - wyznaczyć w terenie kierunki świata za pomocą kompasu - zaprezentować wyniki pracy zespołu - ocenić wpływ człowieka na środowisko najbliższej okolicy.
Czas: 2 godziny lekcyjne
Przeznaczenie: klasa IV szkoły podstawowej
Metody: pogadanka, obserwacja bezpośrednia, ćwiczenia techniczne.
Środki dydaktyczne: Zestaw dla każdej grupy składający się z: kompasu, kredek, mazaków, dużej planszy formatu A3.
Przebieg zajęć:
I. Planowanie i przygotowanie
1. Nauczyciel przygotowuje: - cztery plansze formatu A3. Na każdej planszy należy narysować jak największy okrąg, a w jego środku umieścić różę wiatrów, - cztery kompasy.
2. Uczniowie przynoszą kredki i mazaki.
II. Przeprowadzenie
1. Nauczyciel wyjaśnia pojęcie widnokręgu (pogadanka w terenie ).
2. Uczniowie zapoznają się z budową i działaniem kompasu.
3. Nauczyciel wprowadza nazewnictwo polskie i międzynarodowe kierunków głównych i pośrednich.
4. Uczniowie dzielą się na 4 grupy. Każda z grup otrzymuje materiały do ćwiczeń (kompas i planszę )
5. Na planszach uczniowie uzupełniają oznaczenia kierunków głównych, a następnie „orientują” plansze zgodnie ze wskazaniami kompasu.
6. Podzieleni na grupy uczniowie siadają twarzami w kierunku północnym i przystępują do wykonania swojego zadania.
III. Podsumowanie
1. Każda grupa prezentując narysowany widnokrąg, ocenia rolę człowieka w kształtowaniu najbliższej okolicy.
2. Nauczyciel zwraca uwagę na możliwość prowadzenia obserwacji pod różnym kątem.
3. Prace graficzne, zebrane także w innych klasach, stanowić mogą materiał do porównania i prezentacji na wystawie szkolnej.
MATERIAŁY DLA UCZNIA Zadania dla grup:
Grupa 1: Narysuj na linii widnokręgu obiekty obserwowane w terenie (np. kościół, zakład przemysłowy, park, domy itp.). Które sygnatury najczęściej się powtarzają ?
Grupa 2: Pomaluj wnętrze widnokręgu kolorami: - zielony: tereny zielone - czerwony: tereny przemysłowe - żółty: tereny rolnicze - szary: zabudowania - pomarańczowy: ulice Który kolor dominuje w waszej pracy ?
Grupa 3: Posługując się kolorami podziel widziane obiekty na „stare” i „nowe”: - brązowy: „stare” - pomarańczowy: „nowe” Pomaluj tymi kolorami wnętrze widnokręgu. Jak przebiegał rozwój historyczny najbliższej okolicy ?
Grupa 4: Za pomocą kolorów określ, które miejsca w okolicy uważasz za przyjazne, a które budzą twoją niechęć ? - różowy: przyjazne - czarny: nieprzyjazne Pomaluj tymi kolorami wnętrze okręgu. Czy podoba Ci się twoja okolica ?
MATERIAŁY DLA NAUCZYCIELA
Ad. 1. Na każdej planszy należy narysować jak największy okrąg, a w środku umieścić różę kierunków.
Literatura: Winklewski J.,1988: Nauczanie podstaw geografii. WSiP, Warszawa
opracowała: mgr Ewa Serebrowska Program: Blok „Przyroda” dla klas IV-VI szkoły podstawowej M.Kłyś, E.Sulejczak, Nowa Era DKW-4014-165/99
Hasło programu: Przyroda i jej elementy. Strony świata. Cele: Poziom wiadomości: Uczeń zna kierunki główne i pośrednie oraz ich oznaczenia międzynarodowe. Uczeń rozumie pojęcie widnokręgu oraz zasadę działania igły magnetycznej. Poziom umiejętności: Uczeń potrafi: - wyznaczyć w terenie kierunki świata za pomocą kompasu - zaprezentować wyniki pracy zespołu - ocenić wpływ człowieka na środowisko najbliższej okolicy.
Czas: 2 godziny lekcyjne
Przeznaczenie: klasa IV szkoły podstawowej
Metody: pogadanka, obserwacja bezpośrednia, ćwiczenia techniczne.
Środki dydaktyczne: Zestaw dla każdej grupy składający się z: kompasu, kredek, mazaków, dużej planszy formatu A3.
Przebieg zajęć:
I. Planowanie i przygotowanie
1. Nauczyciel przygotowuje: - cztery plansze formatu A3. Na każdej planszy należy narysować jak największy okrąg, a w jego środku umieścić różę wiatrów, - cztery kompasy.
2. Uczniowie przynoszą kredki i mazaki.
II. Przeprowadzenie
1. Nauczyciel wyjaśnia pojęcie widnokręgu (pogadanka w terenie ).
2. Uczniowie zapoznają się z budową i działaniem kompasu.
3. Nauczyciel wprowadza nazewnictwo polskie i międzynarodowe kierunków głównych i pośrednich.
4. Uczniowie dzielą się na 4 grupy. Każda z grup otrzymuje materiały do ćwiczeń (kompas i planszę )
5. Na planszach uczniowie uzupełniają oznaczenia kierunków głównych, a następnie „orientują” plansze zgodnie ze wskazaniami kompasu.
6. Podzieleni na grupy uczniowie siadają twarzami w kierunku północnym i przystępują do wykonania swojego zadania.
III. Podsumowanie
1. Każda grupa prezentując narysowany widnokrąg, ocenia rolę człowieka w kształtowaniu najbliższej okolicy.
2. Nauczyciel zwraca uwagę na możliwość prowadzenia obserwacji pod różnym kątem.
3. Prace graficzne, zebrane także w innych klasach, stanowić mogą materiał do porównania i prezentacji na wystawie szkolnej.
MATERIAŁY DLA UCZNIA Zadania dla grup:
Grupa 1: Narysuj na linii widnokręgu obiekty obserwowane w terenie (np. kościół, zakład przemysłowy, park, domy itp.). Które sygnatury najczęściej się powtarzają ?
Grupa 2: Pomaluj wnętrze widnokręgu kolorami: - zielony: tereny zielone - czerwony: tereny przemysłowe - żółty: tereny rolnicze - szary: zabudowania - pomarańczowy: ulice Który kolor dominuje w waszej pracy ?
Grupa 3: Posługując się kolorami podziel widziane obiekty na „stare” i „nowe”: - brązowy: „stare” - pomarańczowy: „nowe” Pomaluj tymi kolorami wnętrze widnokręgu. Jak przebiegał rozwój historyczny najbliższej okolicy ?
Grupa 4: Za pomocą kolorów określ, które miejsca w okolicy uważasz za przyjazne, a które budzą twoją niechęć ? - różowy: przyjazne - czarny: nieprzyjazne Pomaluj tymi kolorami wnętrze okręgu. Czy podoba Ci się twoja okolica ?
MATERIAŁY DLA NAUCZYCIELA
Ad. 1. Na każdej planszy należy narysować jak największy okrąg, a w środku umieścić różę kierunków.
Literatura: Winklewski J.,1988: Nauczanie podstaw geografii. WSiP, Warszawa
opracowała: mgr Ewa Serebrowska |